niedziela, 13 stycznia 2013

Drożdże w roli głównej

Dzisiaj z robótkami przenosimy się do kuchni. 
Wspomnienia z domu rodzinnego - na sobotę i niedzielę obowiązkowo musiało być upieczone ciasto. Najcześciej była to pyszna drożdżówka w wykonaniu mojej Babci albo Mamy. Na moje i męża mojego nieszczęście (?) nasze dzieci nie przepadają za tym ciastem, tak więc kiedy nachodzi nas ochota na drożdżowe, to najczęściej wtedy jestem zmuszona piec rogaliki krucho - drożdżowe (klik) . Przepis zaczerpnięty jak zwykle z forum cincin (zamieszczony tam przez Arribeth)



Dla chętnych: przepis na rogaliki krucho - drożdżowe

2,5 szklanki mąki krupczatki
125 g masła,
5 dag drożdży,
5 łyżek cukru,
4 łyżki śmietany (nie była konieczna),
2 żółtka i 1 białko,
skórka z cytryny lub esencja waniliowa, 
1 białko do posmarowania.


Nadzienie (do wyboru):
konfitura wiśniowa, 
marmolada, 
Nutella wymieszana z posiekanymi orzechami.

Cukier puder do posypania.

Drożdże rozetrzyj z łyżką cukru. Mąkę posiekaj z masłem, połącz z resztą składników i szybko zagnieć ciasto. 
Ciasto rozwałkuj na grubość 1/2 cm, potnij na trójkąty. Na środku podstawy nałóż łyżeczkę nadzienia, zwiń ciasto w rogalik zaczynając od podstawy. Ułóż na natłuszczonej blasze, odstaw na ok. 15 minut do wyrośnięcia, posmaruj białkiem i piecz ok. 20 minut w 170 stopniach C. Oprósz cukrem pudrem.
Takie rogaliki nasmaczniejsze są ciepłe, a ponieważ robiłam z dwóch porcji i wyszło ich od groma nadmiar zamroziłam a potem odgrzewałam w piekarniku.

Źródło: "Moje gotowanie" październik 2007



Nie tak dawno popełniłam też pierwsze w swoim życiu paszteciki krucho - drożdżowe . Przepis na cinie zamieściła Joanna, i za nią kopiuję:
Paszteciki krucho - drożdżowe. Proporcje na 20 - 28 sztuk.
Ciasto:
250 g mąki (np. luksusowej lub tortowej)
100 g masła
2 łyżeczki cukru - pudru
1/2 łyżeczki soli
25 g świeżych drożdży
1/4 szklanki kwaśnej gęstej śmietany (18 - 22 %)
2 żółtka
1/2 jajka (pozostałe pół zostawić do posmarowania pasztecików)
sezam do posypania (u mnie czarny) lub odrobina czarnuszki

Farsz:
około 50 dag niekwaśnej kiszonej kapusty
spora garść suszonych grzybów
2 średnie cebule
1 jajko
2 łyżki tartej bułki
sól i pieprz do smaku
olej do smażenia

Najpierw przygotować farsz:
Ugotować do miękkości posiekaną drobno kapustę w niewielkiej ilości wody. Namoczyć i ugotować grzyby.
Posiekać drobno cebulę i zeszklić ją na oleju do miękkości.
Posiekać ugotowane i odciśnięte grzyby, połączyć z ugotowaną kapustą i pozostałymi składnikami. Doprawić do smaku.
Schłodzić. 

Przygotować ciasto:
Rozpuścić drożdże w śmietanie.
Posiekać mąkę z masłem i pozostałymi składnikami. Dodać drożdże, zagnieść gładkie ciasto.
Przed dalszą obróbką można je wstawić do lodówki (przykryte ściereczką). 
Podzielić ciasto na cztery części. Każdą z nich rozwałkować na prostokąt o szerokości około 10 cm.
Podzielić nadzienie na cztery cześci. Kłaść je na środku każego prostokąta z ciasta. Zlepić dłuższe brzegi ciasta nad nadzieniem. Przełożyć uzyskany płaski wałek szwem do dołu, wyrównać. Przekroić każdy na 5, 6 lub nawet 7 części, w zależności, jaka wielkość nam odpowiada. 
Układać paszteciki na wyłożonych papierem blachach, posmarować rozmąconym jajkiem, posypać sezamem i odstawić do wyrośniecia na około 20 minut.
Piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni około 20 - 25 minut. 
Studzić na ażurowej podstawce.
Po ostygnięciu można zamrozić.
Podawać ciepłe lub zimne do czystego barszczu.
Przepis inspirowany krucho - drożdżowym ciastem Zofii Nasierowskiej.


Notatka ode mnie - od razu radzę upiec paszteciki z podwójnej porcji.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz